Virka virka blomfilt!

 
 
 
DÅ var virkningen igång igen :D Min kompis Jojo påminde mig idag om hur kul virkning är genom att berätta att hon nu oxå skulle sätta igång och virka en babyfilt till sin lilla knodd som kommer i sep.
Då kom jag igång igen!
Började googla som vanligt, det var ju trots allt så jag lärde mig virka :D
.... så hittade jag den här inspirationsbilden!
 
 
Hur fin som helst, lite Afrika style på det hela!
Jag hittade även en beskrivning på en annan sida se längst ner på inlägget.

Med lite strögarn hemma så har jag då påbörjat en filt till lillfisen, vad tyx?
 
 
 




Så här virkas blommorna:
Varv 1: virka 5 lm och fäst till en ring
Varv 2: 3 lm (motsvarar första stolpen) virka sedan en st om ringen, 1 lm. Fortsätt att virka runt ringen * 2 st, 1 lm* så att det blir 6 st-par. Virka 1 sm och fäst garnet.

Varv 3: (ny färg) fäst garnet i en lm-båge. Virka 3 lm (motsvarar första st), 1 st, 1lm, 2 st. Detta blir första blombladet. Virka sedan 5 blomblad till *2 st, 1 lm, 2 st*

Varv 4: Virka 7 st runt varje lm-båge. Fäst med en sm och fäst garnet.

Varv 5: (ny färg) fäst garnet i ett av blombladen och virka med fm runt hela blomman i varje stolpe. Mellan blombladen vikras en fm ända ner till 3:e varvet. Virka 1 sm och fäst garnet.

Varv 6: (sista färgen) fäst garnet och virka 3 lm (motsvarar en st). Fortsätt sedan att virka st runt hela blomman. På blombaladets mitt virkas 1 lm mellan 2 st det blir hörnet på rutan.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Faster

Åh så fin den blir. Snygga färger. Jag tycker det är en strålande ide att du virkar en filt till lillan. Erics filt är det finaste han har:)!!!! Jag har tänkt virka en filt i typ 6 år innan bubbel kom men kommer aldrig igång. Men om det blir en tredje så....Puss på dig

Svar: Jaaaa Helena sätt igång! det är så jäkla avslappnande! man blir besatt :D PUSS
managrip.blogg.se

2013-04-11 @ 08:33:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0