Inviger julklappen!

Tomten (Bosse & Margareta) var snäll i julas och gav oss allt på önskelistan! Varför babblar hon om Julklappar tänker ni nu....jo sörrni det finns fördelar med att få vattenskadat hem och ha sina saker magasinerade eller förvarade hos nära o kära....
man glömmer bort vad man har o inte har, så nu när vi flyttat in känns det som att vi både fått nya garderober men även massa julklappar på nytt :D

Högt upp på listan stog en Le Creuset-gryta! Och som sagt,tomten var snäll och gav oss en.




Så det ville jag fira och inviga den genom att göra ett långkok på högrev!
J****R vad gott det blev!!!

måste dela med mig utav mitt hittepå recept:

ca 1,2 kg Högrev
2st gula lökar
3 vitlöksklyftor
1 tsk kinesisk soja
ca 2 dl flytande kalvfond
2-3 dl vispgrädde
1-2 dl syltlökar
1  dl cornichons
2 morötter
salt & peppar
vatten
maizena till redning

bryn det putsade och grovt tärnade köttet i smör (glöm inte salta o peppra) stek gärna i omgångar så alla bitar får lite yta!
lägg köttet i grytan,
stek lök o vitlök även här ska det vara grovt hackat. Häll över till köttet i grytan!
häll i soja och fond och fyl upp med vatten så det täcker köttet men inte mer.
Häll över grädden!
låt koka på svag/medel 3:an el 4:a i minst 3 timmar.
tillsätt nu syltlöken, morötterna (skurna i bitar), och cornichonsen
Låt koka i minst 30 min till!
red med Maizena till den tjocklek ni vill ha! själv tog jag ca 1 msk redning och blandade med ca 1,5 dl vatten.



servera med ris
Sjuuuuuuk gott!

Kommentarer
Postat av: Margareta

Å kul att den kom till användning till

slut och att ni blev nöjd med reultatet i grytan också, låter

jättegott, måste pröva! Härlig färg!

2012-03-26 @ 20:37:47
Postat av: Matilda

Mums!!! Och så fin gryta!! Lyckost!!

2012-03-26 @ 22:31:18
Postat av: Johan

Den var fab! grät en skvätt på väg till jobbet när jag kom på att jag glömt lunchlådan :(

2012-03-27 @ 09:18:23
Postat av: carrobarro

Fan va smarro... jag ønskar mig en till næsta jul, eller kanske i 30års present.... herreguud.... 30 år...

2012-03-30 @ 11:34:16
Postat av: Helena

Ser så himla god ut och det blir inre sämre av att den serveras i en snygg gryta. Håvis är också grym på grytor och lagat nåt liknade. Kommer förbi en dag och smakar;)

2012-04-05 @ 16:28:00
Postat av: Helena

Ser så himla god ut och det blir inre sämre av att den serveras i en snygg gryta. Håvis är också grym på grytor och lagat nåt liknade. Kommer förbi en dag och smakar;)

2012-04-05 @ 16:28:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0