Kvällens middagstips!

Tänkte att jag skulle lägga upp recept på middagsfavoriter hemma oss!
Ikväll bjöds det på Marockanska köttbullar med couscous.
Receptet kommer ifrån viktväktarna så man behöver inte ens skämmas när man
trycker kinderna fulla med köttbullar ;)

KÖTTBULLARNA
400g köttfärs max 10%
1 vitlöksklyfta
1msk Sambal oelek
1 tsk spiskummin
1 ägg
1 dl keso
1 msk flytande margarin

COUSCOUS
2 dl couscous
4 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
2 morötter
några salladslökar
1tsk olivolja
2 dl ruccola
ev 1 msk persilja

GÖR SÅ HÄR:
1Blanda ingredienserna till köttbullarna och stek dom i ca 5 min i margarin.
2. Finhacka salladslök, skär morötterna i slantar och hacka persiljan grovt.
3. Hetta upp olja i en kastrull och fräs morötterna i någon minut.
4. Vänd ner couscousen och rör runt. Tillsätt vatten och buljongtärning, låt sjuda i 2 min.
5. Täck med lock och dra av kastrullen från värmen. låt dra i ca 5 min.
6. Vänd ner salladslöken, persiljan och ruccolan
7. Smaka av med salt o peppar.

Vill man ha sås till så kan man blanda ca 2 dl turkiskt yoghurt med 1 tsk torkad koriander och 1 tsk spiskummin och 1 pressad vitlöksklyfta. Smakar perfekt till maten.


enjoy :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0