Matglad som mamma!

I alla nyhetsbrev och råd från BVC så rekommenderas man som mamma att nu introducera in mat och nya smaker i lillens liv! och då pratar dom om teskedsstorlekar hmmmm! Levi skulle bli helt tokig om jag slutade mata honom efter en enda smaksked! Han äter minst 1dl per gång! så jag kör mitt egna race när det kommer till maten!
I veckan har jag t.o.m introducerat in fisk och kyckling i hans kost.

Inte för att verka pretto eller så men nu råkar det vara så att jag lagar mycket mat hemma, och då skulle det kännas väldigt märkligt att köpa barnmaten på burk när det är såååå lätt att laga själv.
tänkte dela med mig av veckans och nästa veckas meny om någon skulle vilja testa själv :)



Fiskgryta:
1 torskbit ca 100g ( i tärningar)
2-3 potatisar
1 morot
5 cm zuccini
lite dill

låt grönsakerna koka i ca 10 min, tillsätt sen fisken och låt koka i ytterligare 5 min.
mixa ihop allt till en slät pure med en stavmixer.

kycklinggryta:
1 kycklingfilé ( ismå bitar)
2-3 potatisar eller palsternacka om ni inte har en jättefisig bebis ;)
1 morot
1dl majs (ej konserv)

samma sak här, låt grönsakerna koka i ca 10 min, tillsätt sen kycklingen och låt koka i ytterligare 10 min.
mixa ihop allt till en slät pure med en stavmixer.

Päron och äppelpuré

2 päron och 2 äpplen
skala och tärna frukten. Koka på medelvärme i ca 20 min, mixa slät.

Katrinplommonpuré

Köp katrinplommon/sviskon i butik. Lägg i blöt en stund. Koka upp med lite vatten och mixa sen till en slät puré glöm inte att kolla efter kvarglömda kärnor så det inte sker några olyckor.

det var alles från kocken!
pöss

Kommentarer
Postat av: Helena

Tack för recepten! Du är verkligen THE MOM!!!:)

2011-12-10 @ 09:58:23
Postat av: Mana

Gulle dig :)

2011-12-11 @ 21:40:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0